[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 3، شماره 2 - ( 12-1389 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 1-11 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی روش‌های ایمن‌سازی در برابر استرس در مقابل آموزش روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی فرزندان پسر جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه
مریم اسماعیلی* 1، مهرداد کلانتری2، کریم عسکری3، حسین مولوی4، سعیده مهدوی5
1- عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ، mar_yam_es@yahoo. com
2- دانشیار دانشگاه اصفهان
3- استاد یار دانشگاه اصفهان
4- استاد دانشگاه اصفهان
5- دانشجوی پزشکی ،عضو باشگاه پژوهشگران جوان،دانشگاه آزاد واحد نجف اباد، اصفهان،ایران ،عضو باشگاه پژوهشگران جوان،دانشگاه آزاد واحد نجف اباد، اصفهان،ایران
چکیده:   (14819 مشاهده)

  هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش‌های ایمن‌سازی در برابر استرس و آموزش روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی روان‌شناختی فرزندان پسر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام گرفته‌است.

  مواد و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان پسر 18-14 ساله شهر اصفهان بود. به منظور انجام این پژوهش، 45 نفر نوجوان پسر از میان جامعه فرزندان پسر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شهر اصفهان به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، انتخاب و با روش تصادفی به گروه‌های آزمایشی ایمن‌سازی در مقابل استرس و آموزش گروهی روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 15 نفر). روش پژوهش آزمایشی بود. مداخلات آموزشی روان‌شناختی برروی گروه‌های آزمایش انجام‌گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از پرسشنامه بهزیستی-روان‌شناختی برومند، مولوی و پرسشنامه روان‌شناختی ریف و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته بود. داده‌های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

  یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان‌داد که مداخله با روش ایمن‌سازی در مقابل استرس و آموزش گروهی روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی درمقایسه با گروه کنترل در مرحله پیش آزمون- پس‌آزمون و پیش‌آزمون – پیگیری بر بهزیستی روان‌شناختی فرزندان پسر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه موثربود(0.023=P).

  نتیجه‌گیری: روش ایمن‌سازی در مقابل استرس نسبت به آموزش روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی کارآمد‌تر بود.

واژه‌های کلیدی: فرزندان پسر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، بهزیستی روانشناختی، آموزش گروهی روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی، آموزش گروهی تکنیک‌های ایمن‌سازی در مقابل استرس
متن کامل [PDF 206 kb]   (1285 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت ایثارگران
دریافت: ۱۳۸۹/۸/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۳
* نشانی نویسنده مسئول: آدرس: دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی کدپستی 8174673441
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

esmaeili M, Kalantari M, Askari K, Molavi H, Mahdavi S. The comparison of the efficacy of social skills group training ,stress inoculation training on psychological well-being of post troaumatic stress disorder(P.T.S.D)veteran's son. . Iran J War Public Health. 2011; 3 (2) :1-11
URL: http://ijwph.ir/article-1-98-fa.html

اسماعیلی مریم، کلانتری مهرداد، عسکری کریم، مولوی حسین، مهدوی سعیده. مقایسه اثر بخشی روش‌های ایمن‌سازی در برابر استرس در مقابل آموزش روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی فرزندان پسر جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه . طب جانباز. 1389; 3 (2) :1-11

URL: http://ijwph.ir/article-1-98-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 12-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب جانباز Iranian Journal of War and Public Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742