[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 9، شماره 4 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 211-216 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رضایت‌مندی جانبازان تحت پوشش بیمه تکمیلی و خانواده‌های آنان از خدمات بستری
فرزانه مفتون1، بتول موسوی* 2، محمدرضا سروش3، کاظم محمد4، داوود رحیم پور5، علی خوبیاریان5
1- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران ، mousavi.b@gmail.com
3- مرکز تحقیقات مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، تهران، ایران
4- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- مرکز تحقیقات مهندسی و پزشکی جانبازان، تهران، ایران
چکیده:   (534 مشاهده)

اهداف: کیفیت خدمات درمانی و سطح رضایت‌مندی جانبازان و خانواده آنان از نحوه دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در سیستم بهداشت عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف این پژوهش، بررسی میزان رضایت‌مندی جانبازان تحت پوشش بیمه تکمیلی و خانواده‌های آنان از خدمات بستری بود.
ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1394، سطح رضایت‌مندی 210 نفر از جانبازان تحت پوشش بیمه تکمیلی و خانواده آنان در بنیاد شهید و امور ایثارگران از خدمات بستری توسط پرسش‌نامه محقق‌ساخته ارزیابی شد. این افراد به روش تصادفی نمونه‌گیری شدند. داده‌ها توسط آزمون رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: سطح رضایت‌مندی از فرآیند ارایه خدمت بستری 91.4%، رضایت از فاصله مکانی محل دریافت خدمت بستری 79.5% و رضایت از فرآیند بازپرداخت هزینه بستری 38.0% بود. هیچ یک از عوامل سن، جنس، سطح سواد، اشتغال، محل سکونت و وضعیت ایثارگری با میزان رضایت‌مندی از فاصله مکانی محل دریافت خدمت بستری ارتباط معنی‌داری نداشتند (0.05p>).

نتیجه‌گیری: سطح رضایت‌مندی جانبازان تحت پوشش بیمه تکمیلی و خانواده‌های آنان از خدمات بستری در زمینه فرآیند ارایه خدمت بستری مطلوب است و از لحاظ رضایت از فاصله مکانی محل دریافت خدمت بستری میزان آن قابل قبول است، در حالی که رضایت از فرآیند بازپرداخت هزینه بستری مطلوب نیست.
 

واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، بستری، جانبازان، بیمارستان، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی
متن کامل [PDF 441 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: استاندارد های بهداشتی قربانیان جنگ
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۰
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان فرخ، پژوهشکده مهندسی و پزشکی جانبازان، پلاک 17
چکيده گسترده انگليسی [HTML 21 KB]  (0 دریافت)
فهرست منابع
1. Mosadeghrad AM. Essentials of healthcare organization and management. Tehran: Dibagaran Publishing; 2003. p. 534. [Persian]
2. Mosadeghrad AM. Assessment of Patients Satisfaction with Hospital Services in Razi Hospital in Qazvin. J Manag Inform Health. 2005;1(1):28-32. [Persian]
3. Abbaspour A, Davarani SH, Masoumi M, Modirian E, Khateri Sh, Mousavi B, et al. Satisfaction of child victims of landmines with services of veterans and martyr affair foundation (VMAF). Daneshvar. 2015;22(118):43-50. [Persian]
4. Torabi M. Utilization Model of Health Services in Retirees Covered by DANA Insurance [Dissertation]. Tehran: Islamic Azad University; 2003. [Persian]
5. Mosadeghrad AM. The role of participative management (suggestion system) in Shahid Fayazbakhsh Hopital effectiveness and efficiency. J Res Med Sci. 2003;8(3):85-89. [Persian]
6. Applebaum R, Straker J, Georn S. Assessing satisfaction in health and long term care: Practical approaches to hearing the voices of consumers. Salmon Tower Building New York City: Springer Publishing Company; 1999.
7. Avis M, Bond M, Arthur A. Satisfying solutions? a review of some unresolved issues in the measurement of patient satisfaction. J Adv Nurs. 1995;22(2):316-22. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1995.22020316.x]
8. Taylor SA, Cronin JJ Jr. Modeling patient satisfaction and service quality. J Health Care Mark. 1994;14(1):34-44.
9. Johansoon P, Oleni M, Fridlund B. patient satisfaction with nursing care in the context of health care: A literature study. Scand J Caring Sci. 2002;16(4):337-44. [DOI:10.1046/j.1471-6712.2002.00094.x]
10. Kravitz R. Patient satisfaction with health care: Critical outcome or trivial pursuit?. J Gen Intern Med. 1998;13(4):280-2. [DOI:10.1046/j.1525-1497.1998.00084.x]
11. Puor Aghaei M. Medical equipment and quality of life in veterans. First Veterans and Families Scientific Conference, Veterans Institute for Engineering and Medical Sciences. Tehran: Deputy of Cultural Affairs and Sports Affairs of Veterans Affairs; 2003. [Persian]
12. Mousavi B, Maftoon F, Sorush MR, Mohammad K, Rahimpoor D, Khoubyarian A. Satisfaction with outpatient visits in veterans covered by supplementary health insurance. J Iran Institut Health Sci Res. 2017;16(2):142-9. [Persian]
13. Williams S, Dale J. Doctor-patients communication and patient satisfaction: A review. Fam Pract Int J. 1998;15(5):480-92. [DOI:10.1093/fampra/15.5.480]
14. Winefield HR, Murrell TG, Clifford J. Process and outcomes in general practice consultations: Problems in defining high quality care. Soc Sci Med. 1995;41(7):969-75. [DOI:10.1016/0277-9536(94)00403-G]
15. Loblaw DA, Bezjak A, Bunston T. Development and testing of a visit-specific patient satisfaction questionnaire: The Princess Margaret hospital satisfaction with doctor questionnaire. J Clin Oncol. 1999;17(6):1931-8. [DOI:10.1200/JCO.1999.17.6.1931]
16. Kane RL, Maciejewski M, Finch M. The relationship of patient satisfaction with care and clinical outcomes. Med Care. 1997;35(7):714-30. [DOI:10.1097/00005650-199707000-00005]
17. Maftoon F, Mohannad K, Montazeri A, Farzadi F, Aeenparast A. Care receivers satisfaction in family physician and referral system: a national study from Iran. J Int Res Med Pharm Sci. 2016;7(4):180-6.
18. Maftoon F, Montazeri A, Farzadi F, Jahangiri K, Aeenparast A, Mohammad K, et al. Survey of satisfaction of rural insured covered by the health insurance organization and providers in the referral implication plan and family physician. Tehran: Health Insurance Organization; 2009. [Persian]
19. Hajian K. Satisfaction rate of hospitalized patients from the provision of health services in Shahid Beheshti and Yahya Nejad hospitals in Babol. J Babol Univ Med Sci. 2008;9(2):51-60. [Persian]
20. Soleimani V, Ghalyabtab F. Inpatient satisfaction: Medical services delivery in social security hospital (Chamran) in Saveh. J Hospital. 2006;6(1-2):9-10. [Persian]
21. Shojaei Baghini H, Nakhaei N, Aghaei Afshar M. Satisfaction of janbazan and azadegan referring health center of janbazan foundation of Kerman City to Rcceive Medical Services in the Year 2003-2004. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2006;4(1):41-8. [Persian]
22. Mousavi B, Jafari F, Davati A, Soroush MR, Narenjkar J. Health services satisfaction among chemical warfare survivors: A national survey from Iran. Iran J War Public Health. 2009;2(1):1-5. [Persian]
23. Soroush MR, Mousavi B, Ganjparvar Z. Health care service satisfaction among chemical warfare survivors with severe ophthalmogic complications. Iran J War Public Health. 2008;1(1):12-21. [Persian]
24. Mousavi B, Maftoon F, Soroush MR, Mohammad K, Rahimpoor D, Khoubyarian A. Satisfaction with outpatient visits in veterans covered by supplementary health insurance. Pyesh. 2017;16(2):142-9. [Persian]
25. Mousavi B, Maftoon F, Mohammad K, Soroush MR, Asgari M. Satisfaction with supplemental health insurance and pharmaceutical care among veterans and their families. Pyesh. 2016;15(6):609-17. [Persian]
26. Jandaghi Gh, Tabarsa Gh, Heidari H, Heidari F. Satisfaction of veterans from health services and their impact on mental well-being. Iran J War Public Health. 2010;3(9):30-6. [Persian]
27. Maftoon F, Mousavi B, Mohammad K, Soroush MR, Ganjparvar Z. satisfaction of martyrs\' families of supplemental insurance in receiving para-clinical services. Iran J War Public Health. 2015;7(4):225-32. [Persian]
28. Newman RD, Nyangezi JM, Machobo F, Muiser J. Satisfaction with outpatient health care services in manica province, Mozambique. Health Policy Plan. 1998;13(2):174-80. [DOI:10.1093/heapol/13.2.174]
29. Wright SM, Craig T, Campbell S, Schaefer J, Humble Ch. Patient Satisfaction of Female and Male Users of Veterans Health Administration Services. J Gen Intern Med. 2006;21(Suppl 3): S26-32. [DOI:10.1111/j.1525-1497.2006.00371.x]
30. Soroush MR, Mousavi B, Maftoon F, Mohammad K, Ganjparvar Z. Satisfaction of supplementary insurance and medical services during trips in war survivors and their families. Int J Travel Med Glob Heath. 2016;4(2):65-8. [DOI:10.20286/ijtmgh-04026]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maftoon F, Mousavi B, Soroush M, Mohammad K, Rahimpoor D, Khobyaryan A. Rate of Satisfaction of Veterans with Supplementary Insurance and Their Families from Inpatient Services. Iran J War Public Health. 2017; 9 (4) :211-216
URL: http://ijwph.ir/article-1-664-fa.html

مفتون فرزانه، موسوی بتول، سروش محمدرضا، محمد کاظم، رحیم پور داوود، خوبیاریان علی. میزان رضایت‌مندی جانبازان تحت پوشش بیمه تکمیلی و خانواده‌های آنان از خدمات بستری. طب جانباز. 1396; 9 (4) :211-216

URL: http://ijwph.ir/article-1-664-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب جانباز Iranian Journal of War and Public Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3657