Iranian Journal of War and Public Health
طب جانباز
Iran J War Public Health
Medical Sciences
http://ijwph.ir
153
ijwph
2008-2622
2008-2630
10.58209/ijwph
en
jalali
1391
6
1
gregorian
2012
9
1
4
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش حضوری (سخنرانی) و غیر حضوری (کتابچه-یاد آوریReminder) بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین از اختلال اتونومیکدیسرفلکسی در جانبازان نخاعی شهر تهران در سال 1389
The effect of Presence (Lecture) and Non-presence (Booklet & Reminder) education method on Nurse's Knowledge, Attitude and Performance (KAP) about Autonomic Dysreflexia in Tehran in 1389
مراقبتهای پرستاری جانبازان يا معلولان
Nursing Care for Veterans or Handicapped
پژوهشی اصيل
Original Research
<p style="text-align: justify;"><strong> اهداف:</strong> این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی بر ارتقای میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین آسیب نخاعی از سندروم اتونومیکدیسرفلکسی در جانبازان نخاعی انجام شده است.<strong> </strong></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>مواد و روشها:</strong> در این مطالعه نیمه تجربی 73 پرستار زن و مرد که به روش مبنی بر هدف انتخاب و آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین با پرسشنامه محقق ساخته پس از کسب روایی و پایایی (0.6=r) سنجیده شد که شامل سؤالات دموگرافیک و سؤالات مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد از اتونومیک دیس رفلکسی بود. بعد از اجرای دو روش آموزش حضوری (سخنرانی) و غیر حضوری (کتابچه-یادآوری r‏eminder) مجدداً KAP مراقبین از اتونومیک دیس رفلکسی با همان پرسشنامه مورد ارزیابی و پاسخ سؤالات دو گروه با هم مقایسه و یافتهها با برنامه آماری (SPSS 11) و آمار توصیفی، آزمون tمستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>یافتهها:</strong> میانگین سابقه کاری پرستاری در گروه غیر حضوری8.6 ± 11 و در گروه حضوری 8 ± 15 سال و میانگین سابقه کار با بیماران آسیب نخاعی در گروه غیر حضوری 3.6 ± 6.8 و در گروه حضوری 5/5 ± 7.4 سال و میانگین نمرات آگاهی واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله ضعیف و بعد از مداخله در هر دو گروه خوب و میانگین نمرات نگرش و عملکرد واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله در حد متوسط و بعد از مداخله در هر دو گروه در حد خوب میباشد. تفاوت معنیداری بین نمرات آگاهی، نگرش عملکرد در روش حضوری و غیر حضوری وجود ندارد(0.001>p) .</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>نتیجه گیری:</strong> روش حضوری و غیر حضوری سبب ارتقاء KAP پرستاران از اتونومیک دیس رفلکسی شده و هر دو روش آموزشی تأثیر یکسانی در KAP مراقبین دارد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Aims:</strong> To evaluating of the two methods on nurse's KAP about autonomic dysreflexia in Spinal Cord Injured (SCI) people.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods: </strong>In the quasi-experimental study 73 nurses were selected based on purposive sampling and randomly assigned presence (lecture) or non- presence (booklet and reminder) training group. Data were collected before and after intervention via a researcher-made questionnaire considering KAP dimensions after obtaining acceptable validity and reliability (r=0.6). Data were analyzed using SPSS software version 11 and more comparisons were done using independent T and paired T test.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> Mean years of nursing were 11 ± 8.6 and 15 ± 8 and mean SCI caring years was 6.8 ± 3.6 and 7.4 ± 5.5 in non- presence and presence methods respectively. Despite "low" score in Knowledge and "weak" score in attitude and performance dimensions, their KAP significantly improved to "good" level in both groups. No significant difference was found in nurse's KAP comparing the two methods.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> The non- presence (booklet and reminder) method showed that it’s as effective as lecture method in promoting nurse's KAP score. Evaluating the two methods is recommended in large sample size and in various nursing fields. </p>
آگاهی, نگرش, عملکرد, اتونومیک دیس رفلکسی
Autonomic Dysreflexia, KAP, Knowledge, Attitude, Performance
21
28
http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-277-2&slc_lang=fa&sid=1
M.
Vahedi
مسعود
واحدی
mvahedi46@yahoo.com
15300319475328460012660
15300319475328460012660
Yes
Faculty of Nursing Baqiyatallah University of medical Sciences Tehran Iran
دانشکده پرستاری- - دانشگاه بقیه الله (عج) – تهران- ایران
F.
Feyzi
فخرالدین
فیضی
15300319475328460012661
15300319475328460012661
No
Faculty of Nursing Baqiyatallah University of medical Sciences Tehran Iran
دانشکده پرستاری- - دانشگاه بقیه الله (عج) – تهران- ایران
A.
Ebadi
عباس
عبادی
15300319475328460012662
15300319475328460012662
No
Faculty of Nursing Baqiyatallah University of medical Sciences Tehran Iran
دانشکده پرستاری- - دانشگاه بقیه الله (عج) – تهران- ایران
H.
Kachoei
حسین
کچوئی
15300319475328460012663
15300319475328460012663
No
Faculty of medical Baqiyatallah University of medical Sciences Tehran
دانشکده پزشکی- بقیه الله (عج) - تهران- ایران