Iranian Journal of War and Public Health
طب جانباز
Iran J War Public Health
Medical Sciences
http://ijwph.ir
153
ijwph
2008-2622
2008-2630
10.58209/ijwph
en
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
9
4
online
1
fulltext
fa
رابطه باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان دارای والدین جانباز بالای 40%
Relationship between Intelligence Beliefs and Achievement Motivation with Self-regulated Learning in Students with Veteran Parents Injured More than 40%
سلامت جانبازان يا معلولان
Veterans or Handicapped Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>اهداف:</strong> دانشآموزانی که فرزند جانباز هستند با مسایلی روبهرو میشوند که آنها را از دانشآموزان عادی متمایز میکند. بهکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر عملکرد دانشآموزان تاثیر میگذارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان دارای والدین جانباز بالای 40% بود.<br>
<strong>ابزار و روشها:</strong> این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال تحصیلی 94-1393 در بین دانشآموزان سال سوم دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد که دارای والدین جانباز بالای 40% بودند انجام شد. تعداد 230 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی، مقیاس ارزیابی باورهای هوشی و مقیاس انگیزش پیشرفت <em>هرمنس</em> استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل رگرسیون گامبهگام در نرمافزار <span dir="LTR">SPSS 23</span> تجزیه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافتهها</strong>: بین باورهای هوشی و خردهمولفههای آن با یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان و همچنین بین انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده شد (0.05<span dir="LTR">p<</span>). باورهای هوشی، 24% واریانس یادگیری خودتنظیمی را تبیین کرد. اضافهشدن عامل ذاتی، عامل افزایشی، عامل تربیتپذیری، عامل بافتی و انگیزش پیشرفت به ترتیب باعث افزودهشدن 2%، 2%، 1%،2% و 10% به واریانس قبلی شد. 6 مدل روی هم 41% واریانس یادگیری خودتنظیمی را تبیین کردند (0.01<span dir="LTR">p<</span>).<br>
<strong>نتیجهگیری</strong>: باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت، یادگیری خودتنظیمی را در دانشآموزان دارای والدین جانباز بالای 40% پیشبینی میکنند.</span><br>
</p>
<p dir="RTL"></p>
<pre dir="LTR" style="text-align: justify;">
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Aims:</strong> Students with veteran parents are encountered with issues that are differed from those for normal students. The use of self-regulated learning strategies affects students' performance<span dir="RTL">.</span> The present study was aimed to investigate the relationship between intelligence beliefs and achievement motivation with self-regulated learning of students with veteran parents injured more than 40%.</span></span></pre>
<pre dir="LTR" style="text-align: justify;">
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Instruments & Methods</strong>: In this descriptive-correlational study, 230 students with veteran parents injured more than 40% were selected from secondary high-schools of Bojnord city in academic year of 2014-15. A multistage-cluster sampling method was employed to select the students. This research was done utilizing three instruments including: self-regulated learning questionnaire, intelligence beliefs scale and <em>Herman's</em> achievement motivation scale. The data were analyzed by SPSS 23 software using Pearson correlation coefficient, multivariate and stepwise regression analyses.</span></span></pre>
<pre dir="LTR" style="text-align: justify;">
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Finding:</strong> There were significant positive correlations between intelligence beliefs and achievement motivation with self-regulated learning (p<0.05). Based on the results, 24% of variance in self-regulated learning was explained by intelligence beliefs. The other sub-variables including intrinsic, incremental, educational, contextual factors and achievement motivation added 2%, 2%, 1%, 2% and 10% to the variance, respectively. Collectively, these six models explained 41% of the variance of self-regulated learning (p<0.01).</span></span></pre>
<pre dir="LTR" style="text-align: justify;">
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Conclusion:</strong> Intelligence beliefs and achievement motivation predict self-regulation learning in students with veteran parents injured more than 40%.</span></span></pre>
باورهای هوشی, انگیزش پیشرفت, یادگیری خودتنظیمی, دانشآموزان دارای والدین جانباز بالای 40%
Intelligence Belief, Achievement Motivation, Self-Regulation Learning, Student with 40% Veteran Parents
205
210
http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1402-1&slc_lang=fa&sid=1
A.
Seadatee Shamir
ابوطالب
سعادتی شامیر
seadatee@gmail.com
15300319475328460014831
15300319475328460014831
Yes
Educational & Personality Psychology Department, Humanity & Social Sciences Faculty, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
R.
Sanee’I Hamzanlouyi
رقیه
صانعی حمزانلویی
15300319475328460014832
15300319475328460014832
No
Educational Psychology Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران