[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 85-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی با رویکرد شناختی-رفتاری بر بهزیستی روان‌شناختی و شادکامی دانشجویان دختر شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های دولتی شهرکرد
فاطمه محمودی اشکفتکی1، احمد غضنفری2، کمال صولتی1
1- گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، aghazan5@yahoo.com
چکیده:   (222 مشاهده)
اهداف: بهزیستی روان‌شناختی از طریق رشد مثبت عواطف و هیجانات می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد موثر باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بر بهزیستی روان‌شناختی و شادکامی دانشجویان دختر شاهد و ایثارگر انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی بود که به ‌صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه کنترل روی 50 دانشجوی دختر شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های دولتی شهرکرد در سال‌های 98-1397 انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف و کینز و پرسش‌نامه شادکامی آکسفورد بود. مداخلات طی 10 جلسه 90دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار SPSS 22 تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین دو گروه تفاوت معنی‌داری در مرحله پیش‌آزمون وجود نداشت (0.05<p). میانگین نمرات بهزیستی روان‌شناختی و شادکامی در گروه آزمایش، افزایش معنی‌داری در مرحله پس‌آزمون نسبت به گروه کنترل داشت (0.05>p). نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که میانگین نمرات بهزیستی روان‌شناختی و شادکامی فارغ از تاثیر گروه‌بندی طی مراحل پس‌آزمون و پیگیری دچار تغییر معنی‌دار شد (0.05>p).
نتیجه‌گیری: آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی با رویکرد شناختی-رفتاری منجر به افزایش بهزیستی روان‌شناختی و شادکامی دانشجویان دختر شاهد و ایثارگر می‌شود. 
واژه‌های کلیدی: بهزیستی، شادکامی، ارتباطی، مهارت‌های اجتماعی، درمان شناختی-رفتاری
متن کامل [PDF 449 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آسیب‌های جنگ/حادثه و عوارض آن
دریافت: 1399/4/24 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/7/7
فهرست منابع
1. Zargar F. The relationship between psychological injuries of veterans and the psychological dimension of their spouses' quality of life in Isfahan. Shefaye Khatam. 2015;3(3):37-44. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.shefa.3.3.37]
2. Cabrera N, Volling B. Fathers are parents, too! widening the lens on parenting for children's development. Child Dev Perspect. 2018;12(3):1-6. [DOI:10.1111/cdep.12275]
3. Longobardi E, Spataro P, Ross-Arnaud C. Relations between theory of mind, mental state language and social adjustment in primary school children. Eur J Dev Psychol. 2016;13(4):424-38. [DOI:10.1080/17405629.2015.1093930]
4. Hosseinlu A, Kazemian S. The predictive role of individual supportive factors in the happiness of blind students. J Cognit Anal Psychol. 2017;8(28):53-61. [Persian]
5. Demby KP, Riggs SA, Kaminski PL. Attachment and Family Processes in Children's Psychological Adjustment in Middle Childhood. Family Process. 2019;56(1):234-49. [DOI:10.1111/famp.12145]
6. Salehi A, Abedini M. Examine the relationship between happiness and academic success of students educational spaces Mazandaran province with emphasis on the role of educational planning. J Educ Plan Stud. 2018;7(13):121-45. [Persian]
7. Lau EYH, Chan KKS, Lam CB. Social support and adjustment outcomes of first-year university students in Hong Kong: Self-esteem as a mediator. J Coll Stud Dev. 2018;59(1):129-34. [DOI:10.1353/csd.2018.0011]
8. Wilks SE, Spivey CA. Resilience in undergraduate social work students: Social support and adjustment to academic stress. J Soc Work Educ. 2010;29(3):276-88. [DOI:10.1080/02615470902912243]
9. Folke C, Carpenter SR, Walker B, Scheffer M, Chapin T, Rockström J. Resilience thinking: Integrating resilience, adaptability and transformability. Ecol Soc. 2010;15(4):20. [DOI:10.5751/ES-03610-150420]
10. McLafferty M, Mallet J, McCauley V. Coping at university: The role of resilience, emotional intelligence, age and gender. J Quant Psychol Res. 2012;1(1):1-6.
11. Mwangi CN, Ireri AM, Mwaniki EW, Wambugu SK. Relationship among type of school, academic resilienve and academic achievement among secondary school student in Kiambu county. Int J Soc Sci. 2017;3(3):1092-107.
12. Han L, Zhao SY, Pan XY, Liao CJ. The impact of students with left-behind experiences on childhood: The relationship between negative life events and depression among college students in China. Int J Soc Psychiatry. 2017;64(1):56-62. [DOI:10.1177/0020764017739332]
13. Jones CJ, Peskin H. California psychological inventory (CPI): Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Berlin: Springer; 2017. [DOI:10.1007/978-3-319-28099-8_12-1]
14. Hatami M, Heravi M, Ahadi H. Evaluation of psychometric parameters of happiness questionnaire. Educ Measurement Q. 2020;3(150):1- 22. [Persian]
15. Kamalmanesh A, Mardepour M. An evaluation of post-traumatic stress disorder among war survivors. Health Res J Baqiyatallah Hosp. 2017;2(2):87-98. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.hrjbaq.2.2.87]
16. Ribeiro IJS, Pereira R, Freire IV, Oliveira BG, Casooti CA. et al. Stress and Quality of Life among University Students: A Systematic Literature Review. Health Professions Educ. 2018; 4(2): 70-77. [DOI:10.1016/j.hpe.2017.03.002]
17. Cohan L, Stein M. Relationshipof resilience to personality, coping and psychiatric symptoms in young adults. J Behav Res Ther. 2006;44(3):585-99. [DOI:10.1016/j.brat.2005.05.001]
18. Hatami S, Kavusian J. The effectiveness of life skills training on adjustment (social, educational, emotional) of martyrs children. J Sch Psychol. 2013;2(2):44-57. [Persian]
19. Gokel O, Dagli G. Effects of social skill training program on social skills of young people. J Math Sci Technol Educ. 2017;13(11):7365-73. [DOI:10.12973/ejmste/79615]
20. Gheirati E, Shabaniyafar A, Akhlaghi M, Peyman N. Relationship between communication skills and mental health in students of Mashhad University of Medical Sciences. J Sch Health Inst Health Res. 2016;14(3):61-72. [Persian]
21. Delavar A. Research methods in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh; 2009. [Persian]
22. Ryff C, Keyes C, Hughes D. Status inequalities, perceived discrimination, and eudaimonic well-being: Do the challenges of minority life hone purpose and growth?. J Hea Soc Behav. 2003;44(3):275-91. [DOI:10.2307/1519779]
23. Bayani A, Mohamadkochaki A. Validity and reliability of the psychological well-being scale. Iran J Psychiatry Clin Psychol. 2008;14(2):146-51. [Persian]
24. Argylr M, Crossland J. The dimensions of positive emotions. Br J Soc Psychol. 1987;26(2):127-37. [DOI:10.1111/j.2044-8309.1987.tb00773.x]
25. Alipoor A, Agahheris M. Reliability and validity of the oxford happiness in ventor. J Dev psychol. 2007;3(12):287-98. [Persian]
26. Alipoor A, Nourbala A. A Preliminary Evaluation of the Validity and Reliability of the Oxford Happiness Questionnaire in Students in the Universities of Tehran. Iran J Clin Psychol. 1999;5(1-2):55-66. [Persian]
27. Gresham F, Van MB, Cook CR. Social skills for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at risk student. Behav Disord. 2006;31(4):363-77. [DOI:10.1177/019874290603100402]
28. Yalcin B, karahan T. Effects of a couple communication program onmarital adjustment of the American boord of family medicine. J Am Boord Fam Med. 2007;20(4):36-44. [DOI:10.3122/jabfm.2007.01.060053]
29. Coskun YD, Garipağaoğlu C, Tosun U. Analysis of the relationship between the resiliency level and problem solving skills of university students. Procedia-Soc Behav Sci. 2014;114:673-80. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.12.766]
30. Lybomiraky S, Ross L, Hcdonic consequences of social comparison. A contrast of happy and unhappy people. J Perssoc Psychol. 1997;73(11):41-67. [DOI:10.1037/0022-3514.73.6.1141]
31. Alizadeh G, Moradi A. Investigating the relationship between psychological happiness and well-being and attitudes toward language. J Shahed Univ. 2017;15(2):69- 87. [Persian]
32. Greca AML, Lai BS, Joormann J, Auslander BB, Short MA. Children's risk and resilience following a natural disaster: Genetic vulnerability, posttraumatic stress, and depression. J Affect Disord. 2013;151(3):860-7. [DOI:10.1016/j.jad.2013.07.024]
33. Seo K, Kwon M. Study on the effects of interpersonal- communication competence and family communication patterns on academic resilience. Indian J Sci Technol. 2016;9(40):1-7. [DOI:10.17485/ijst/2016/v9i40/103263]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: ۱۳۹۹.۰۱۵



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Social and Communication Skills Training Using Cognitive-Behavioral Approach on Psychological Well-being and Happiness of Female Students with Martyred and Veteran Parents in Shahrekord, Iran, Governmental Universities. Iran J War Public Health. 2020; 12 (2) :85-91
URL: http://ijwph.ir/article-1-889-fa.html

محمودی اشکفتکی فاطمه، غضنفری احمد، صولتی کمال. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی با رویکرد شناختی-رفتاری بر بهزیستی روان‌شناختی و شادکامی دانشجویان دختر شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های دولتی شهرکرد. طب جانباز. 1399; 12 (2) :85-91

URL: http://ijwph.ir/article-1-889-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب جانباز Iranian Journal of War and Public Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4256