[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 10، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 143-149 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایت‌سنجی بیماران بستری از خدمات بهداشتی– درمانی ارایه‌شده در بیمارستان گلستان تهران
فرشته پیروز* 1، مجید نوری2، مصطفی گلی3
1- ، fereshtehpirooz@gmail.com
2- گروه بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
3- گروه طب رزم، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
چکیده:   (320 مشاهده)
اهداف: رضایت‌مندی  بیماران از خدمات دریافتی در مدت بستری، یکی از شاخص‌های مهم کیفیت خدمات و مراقبت‌های مراکز درمانی است. مطالعه حاضر با هدف رضایت‌سنجی بیماران بستری در بیمارستان گلستان تهران انجام شد.
ابزار و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی ، 426 نفر (8 تا 96 ساله) از بیماران بستری در بیمارستان گلستان (تهران) که مدت اقامت آنها بیش از یک روز بود با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. مدت مطالعه، یک سال از فروردین سال 1395 تا پایان اسفند همان سال بود. پرسش‌نامه دارای دو بخش اطلاعات دموگرافیک و اختصاصی بود که برای تنظیم سئوالات اختصاصی از چک‌لیست استاندارد میزان رضایت بیماران از طرح تحول نظام سلامت استفاده شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس ANOVA، کی دو و T مستقل تحلیل شدند.
یافته‌ها: 73/82% (314 نفر) بیماران از خدمات ارایه‌شده در این مرکز راضی و 65/12% (54 نفر) ناراضی بودند. بیشترین رضایت‌مندی در حوزه خدمات پزشکی (91/37%) و کمترین آن مربوط به وضعیت غذا (60/55%) بود. تنها متغیر جنسیت با مولفه رضایت‌مندی رابطه معنی‌دار نداشت (0/052p=) و سه متغیر وضعیت تاهل (0/004p=)، میزان تحصیلات ( 0/001p<) و سن (0/002p=) رابطه معنی‌داری با میزان رضایت‌مندی داشتند
نتیجه‌گیری: وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و سن با میزان رضایت‌مندی بیماران بستری رابطه دارند، ولی جنسیت با میزان رضایت‌مندی رابطه ندارد.
واژه‌های کلیدی: رضایت‌مندی، خدمات بهداشتی درمانی، بیماران بستری
متن کامل [PDF 431 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت ایثارگران
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۳
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، اوین، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشکده علوم اجتماعی، گروه سالمندی. کد پستی: 1668619551
چکيده گسترده انگليسی [HTML 21 KB]  (4 دریافت)
فهرست منابع
1. Taylor C, Benger JR. Patient satisfaction in emergency medicine. Emerg Med J. 2004;21(5):528-32. [DOI:10.1136/emj.2002.003723]
2. Smith MA, Schussler-Fiorenza C, Rockwood T. Satisfaction with care. In: Kane RL. Understanding health care outcomes research. 2nd Edition. Massachusetts: Jones & Bartlett Learning; 2006.
3. Ebrahimnia M, Ameriun A, Azizabadi Farahani M, Khodami Vishte HR. Satisfaction rate of hospitalized
4. Farzadi F, Maftoun F. Quality management: Philosophy and trend. Payesh. 2002;1:57-59. [Persian]
5. Gunther M, Alligood MR. A discipline-specific determination of high quality nursing care. J Adv Nurs. 2002;38(4):353-9. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02201.x]
6. Azami A, Akbarzadeh K. Study of the satisfaction rate of hospitalized patients at Ilam hospitals. J Ilam Univ Med Sci. 2004;12(3-4):10-16. [Persian] patients in military hospitals from presented services. J Mil Med. 2010;12(2):101-5.
7. Mortazavi Y, Khalipour Marzoni A, Rabiee O, Rohi Z, Ghomi S. Patient satisfaction from pre and postoperative nursing care in hospitals affiliated to Babol University of Medical Sciences. Preventive Care Nurs Midwifery J. 2013;3(1):38-45. [Persian]
8. Hojat M, Louis DZ, Maxwell K, Markham F, Wender R, Gonnella JS. Patient perceptions of physician empathy, satisfaction with physician, interpersonal trust, and compliance. Int J Med Educ. 2010;1:83-7. [DOI:10.5116/ijme.4d00.b701]
9. Montazeri A, Omidvari S, Azin A, Aeenparast A, Jahangiri K, Sadighi J, et al. Iranian Health Perception Survey (IHPS): The study protocol. Payesh. 2011;10(3):315-22. [Persian]
10. Sheikhi M, Javadi A. Patients' satisfaction of medical services in Qazvin education hospitals. J Qazvin Univ Med Sci. 2004;7(5):62-6. [Persian]
11. Brédart A, Mignot V, Rousseau A, Dolbeault S, Beauloye N, Adam V, et al. Validation of the EORTC QLQ-SAT32 cancer in patient satisfaction questionnaire by self-versus interview–assessment comparison. Patient Educ Couns. 2004;54(2):207-12 [DOI:10.1016/S0738-3991(03)00210-6]
12. Johansson P, Oléni M, Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: A literature study. Scand J Caring Sci. 2002;16(4):337-44. [DOI:10.1046/j.1471-6712.2002.00094.x]
13. Grogan S, Conner M, Willits D, Norman P. Development of a questionnaire to measure patients' satisfaction with general practitioners' services. Br J Gen Pract. 1995;45(399):525-9.
14. Joolaee S, Hajibabaee F, Jafar Jalal E, Bahrani N. Assessment of Patient Satisfaction from Nursing Care in Hospitals of Iran University of Medical Sciences. Hayat. 2011;17(1):35-44. [Persian]
15. Khezri L, Ravaanipur M, Gahanpur F, Mirzai K. Assessment of patient satisfaction with nursing services provided in general wards of university hospitals in Bushehr 2012. Nurs J Vulnerable. 2015;2(3):36-46. [Persian]
16. Akhondzade R. Health system transformation project, an opportunity or a threat for doctors (Editorial). J Anesthesiol Pain. 2014;5(1):1-2. [Persian]
17. Nazari R, Babaalipour Mouziraji F, Sharifnia H, Amini J, Akbari S. A comparative study on patient satisfaction with hospital services in Amol. J Urmia Nurs Midwifery Faculty. 2011;9(3):188-95. [Persian]
18. Hajinezhad MS, Rafii F, Jafarjalal E, Haghani H. Relationship between nurse caring behaviors from patients' perspectives & their satisfaction. Iran J Nurs. 2007;20(49):73-83. [Persian]
19. Khamis K, Njau B. Patients' level of satisfaction on quality of health care at Mwananyamala hospital in Dar es Salaam, Tanzania. BMC Health Serv Res. 2014;14:400. [DOI:10.1186/1472-6963-14-400]
20. Gudarzian AH, Sharifnia H, Jafari H, Jamali S, Badiee M, Sayemi Z, et al. Inpatient satisfaction with health system transformation project in Mazandaran educational hospitals' Iran. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016;26(136):190-5. [Persian]
21. Joolaee S, Jalili HR, Rafii F, Hajibabaee F, Haghani H. Relationship between moral distress and job satisfaction among nurses of Tehran University of Medical Sciences hospitals. Hayat. 2012;18(1):42-51. [Persian]
22. Jannati Y, Motlagh F, Kolbadinezhad N, Jafarnejad M. Patient satisfaction with nursing care in Behshahr
23. Maftoon F, Farzadi F, Aeenparast A, Azin SA, Omidvari S, Jahangiri K, et al. Who is responsible for health: Iranian Health Perception Survey (IHPS). Payesh. 2011;10(3):347-53. [Persian]
24. Khamseh ME, Aghili SR, Baradaran HR, Arabi A. Patients satisfaction of medical care delivered in outpatient clinics of endocrinology and metabolism in Tehran, Iran. Payesh. 2007;6(1):71-4. [Persian]
25. Sadjadian AS, Kaviani A, Younesian M, Fateh A. Patients' Satisfaction with Services Provided at the Center for Breast Disease. Payesh. 2002;1(3):.55-63. [Persian] public hospitals, Iran. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016;26(143):252-6. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirooz F, Nuri M, Goli M. Evaluation of Patients' Satisfaction with Health Services Provided in Golestan Hospital, Tehran. Iran J War Public Health. 2018; 10 (3) :143-149
URL: http://ijwph.ir/article-1-709-fa.html

پیروز فرشته، نوری مجید، گلی مصطفی. رضایت‌سنجی بیماران بستری از خدمات بهداشتی– درمانی ارایه‌شده در بیمارستان گلستان تهران. طب جانباز. 1397; 10 (3) :143-149

URL: http://ijwph.ir/article-1-709-fa.html



دوره 10، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب جانباز Iranian Journal of War and Public Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781