[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 15-20 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر یک دوره تمرینات منتخب نوروفیدبک SMR/تتا بر زمان واکنش دیداری و شنیداری در جانبازان و معلولان ورزشکار
سجاد پارسایی1، سعید آلبوغبیش *2، حکیم عبدالهی3، رضا علی رجبی4، علی عنبری5
1- گروه روان‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
2- گروه روان‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران ، albogbish@gmail.com
3- گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4- گروه مدیریت انتظامی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
5- گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (97 مشاهده)
اهداف: یکی از شاخص­های دقیق برای بررسی سرعت و کارآیی تصمیم‌گیری در موقعیت­های مختلف به‌خصوص موقعیت­های ورزشی، زمان واکنش است. بنابراین هدف این تحقیق، بررسی تاثیر تمرینات نوروفیدبک بر زمان واکنش دیداری و شنیداری جانبازان و معلولان ورزشکار بود.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش کاربردی از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش ­آزمون- پس­آزمون در سال 1396، تعداد 16 نفر از جانبازان و معلولان ورزشکار شهر شیراز، در هیات جانبازان و معلولان شهرستان شیراز به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده و به‌صورت تصادفی به دو گروه مساوی کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. گروه آزمایشی به‌مدت 15 جلسه در تمرینات نوروفیدبک با استفاده از دستگاه ویلیستاس و با پروتکل افزایش SMR (ریتم حسی- حرکتی) و کاهش تتا شرکت کرد. قبل و بعد از شروع تمرینات از هر دو گروه آزمون زمان واکنش ساده و انتخابی به‌صورت دیداری و شنیداری به‌عمل آمد. برای تحلیل آماری داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 21 و آزمون‌های تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد.
یافته­ ها: تمرینات نوروفیدبک باعث کاهش زمان واکنش ساده دیداری (0.007=p)، ساده شنیداری (0.001=p)، انتخابی دیداری (0.003=p)، و انتخابی شنیداری (0.0001=p) شد.
نتیجه­ گیری: تمرینات نوروفیدبک بر بهبود کارکرد مغز در زمان واکنش ساده و انتخابی به‌صورت دیداری و شنیداری در جانبازان و معلولان ورزشکار موثر است.
 
واژه‌های کلیدی: امواج مغزی، نوروفیدبک، زمان واکنش، جانبازان، معلولان
متن کامل [PDF 387 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان درمانی قربانیان جنگ
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۵
* نشانی نویسنده مسئول: : اهواز، خیابان گلستان، دانشگاه شهیدچمران اهواز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه روان‌شناسی ورزشی
فهرست منابع
1. Kraus WE, Houmard JA, Duscha BD, Knetzger KJ, Wharton MB, McCartney JS, et al. Effects of the amount and intensity of exercise on plasma lipoproteins. N Engl J Med. 2002;347(19):1483-92. [DOI:10.1056/NEJMoa020194]
2. Pourranjbar M, Keshavarz L, Sharifian E, Farahani A. Participant barriers of Kerman provinces wheel chaired people in recreational activities. J Health Dev. 2014;3(2):175-80. [Persian]
3. Akbarzade B, Ahar S, Dadashzade M. Effect of neuro-linguistic programming on mental toughness in veteran and disabled athletes. Iran J War Public Health. 2017;9(2):61-6. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.ijwph.9.2.61]
4. Moradi A, Kalantari M. The effect of life skills training on the neoplasm of women with physical-mental disability. Res Except Child. 2006;19(1):559-76. [Persian]
5. Marzilli TS, Hutcherson AB. Nicotine deprivation effects on the dissociated components of simple reaction time. Percept Mot Skills. 2002;94(3):985-95. [DOI:10.2466/pms.2002.94.3.985]
6. Rezaeimanesh S, Norouzi E, Parsaei S, Shetab Boushehri N, Norouzi Seyed Hossieni R, Gonzalez Vega N. Effect of foreperiod duration and handedness on simple and choice auditory reaction time among the older people. Salmand. 2017;11(4):528-37. [Persian] [DOI:10.21859/sija-1104528]
7. Gruzelier JH. EEG-neurofeedback for optimizing performance. I: A review of cognitive and affective outcome in healthy participants. Neurosci Biobehav Rev. 2014;44:124-41. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2013.09.015]
8. Salehi M, Amini H, Mohammadzade H. A comparison of the effects of neurofeedback and physical practices on performance and retention of dart throw skill. Dev Motor Learn. 2016;25:451-67. [Persian]
9. Hammond DC. QEEG-guided neurofeedback in the treatment of obsessive compulsive disorder. J Neurotherapy. 2003;7(2):25-52. [DOI:10.1300/J184v07n02_03]
10. Wing K. Effect of neurofeedback on motor recovery of a patient with brain injury: A case study and its implications for stroke rehabilitation. Top Stroke Rehabil. 2001;8(3):45-53. [DOI:10.1310/4G2F-5PLV-RNM9-BGGN]
11. Khazaei AA, Yousefi B, Kahrizi N. The effect of selected Hatha Yoga and pranayama exercise on motor and cognitive function in elderly women. Int J Sport Stud. 2014;4(5):547-53.
12. Parsaei S, Shetab Bushehri N, Alboghebish S, Rezaeimanesh S, Barati P. Effect of neurofeedback training on improvement of reaction time in elderly, passive males. Salmand. 2017;11(4):550-7. [Persian] [DOI:10.21859/sija-1104550]
13. Nabavi Aleagha F, Naderi F, Heidarei A, Nazari M, Nicksirat A, Avakh F. The effect of neurofeedback (SMR training) on performance and reaction time of individuals who undertake difficult tasks. Ebnesina. 2014;15(4):36-41. [Persian]
14. Doppelmayr M, Weber E. Effects of SMR and theta/beta neurofeedback on reaction times, spatial abilities, and creativity. J Neurother. 2011;15(2):115-29. [DOI:10.1080/10874208.2011.570689]
15. Hanslmayr S, Sauseng P, Doppelmayr M, Schabus M, Klimesch W. Increasing individual upper alpha power by neurofeedback improves cognitive performance in human subjects. Appl Psychophysiol Biofeedback. 2005;30(1):1-10. [DOI:10.1007/s10484-005-2169-8]
16. Reichert JL, Kober SE, Schweiger D, Grieshofer P, Neuper C, Wood G. Shutting down sensorimotor interferences after stroke: A proof-of-principle SMR neurofeedback study. Front Hum Neurosci. 2016;10:348. [DOI:10.3389/fnhum.2016.00348]
17. Kober SE, Witte M, Stangl M, Väljamäe A, Neuper C, Wood G. Shutting down sensorimotor interference unblocks the networks for stimulus processing: An SMR neurofeedback training study. Clin Neurophysiol. 2015;126(1):82-95. [DOI:10.1016/j.clinph.2014.03.031]
18. Alboghebish S, Shetabbushehri N, Daneshfar A, Abedanzade R. Assiament facilitate and significant interference of stroop effect on psychological refractory period. J Neuropsychol. 2017;2(7):91-104. [Persian]
19. Egner T, Gruzelier JH. EEG biofeedback of low beta band components: Frequency-specific effects on variables of attention and event-related brain potentials. Clin Neurophysiol. 2004;115(1):131-9. [DOI:10.1016/S1388-2457(03)00353-5]
20. Nabavi Al Agha F, Naderi F, Heidarei A, Ahadi H, Nazari MA. Effectiveness of neurofeedback training in cognitive performance. J Clin Sci Andishe Raftar. 2013;7(26):27-36. [Persian]
21. Keizer AW, Verschoor M, Verment RS, Hommel B. The effect of gamma enhancing neurofeedback on the control of feature bindings and intelligence measures. Int J Psychophysiol. 2010;75(1):25-32. [DOI:10.1016/j.ijpsycho.2009.10.011]
22. Jahanseir M, Firooz Abadi SM, Ghoshouni M, Motie Nasrabadi A. The effect of individual upper alpha band enhancing neurofeedback on reaction-time as an indicator of short-term memory in women employees. Iran South Med J. 2014;17(5):834-46. [Persian]
23. Drechsler R, Straub M, Doehnert M, Heinrich H, Steinhausen HC, Brandeis D. Controlled evaluation of a neurofeedback training of slow cortical potentials in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Behav Brain Funct. 2007;3:35. [DOI:10.1186/1744-9081-3-35]
24. Shelton J, Kumar GP. Comparison between auditory and visual simple reaction times. Neurosci Med. 2010;1(1):30-2. [DOI:10.4236/nm.2010.11004]
25. Hoch MC, Mckeon PO. Peroneal reaction time after ankle sprain: A systematic review and meta-analysis. Med Sci Sports Exerc. 2014;46(3):546-56. [DOI:10.1249/MSS.0b013e3182a6a93b]
26. Borker AS, Pednekar JR. Effect of pranayama on visual and auditory reaction time. Indian J Physiol Pharmacol. 2003;47(2):229-30.
27. Hashemian P, Farrokhi A, Mirifar A, Keihani M, Sajadi AR. The effect of neurofeedback training on attention rate in proficient athletics. J Funda Ment Health. 2014;15(60):312-8. [Persian]
28. EvansJR, Othmer SF,‎ Maldonado Rubi CM,‎ Joffe D, Othmer S,‎ JR TT, et al. Handbook of neurofeedback: Dynamics and clinical application. Boca Raton: CRC Press; 2007. pp. 321-37. [DOI:10.1201/b14658]
29. Bashardoost Tajalli F, Zandi Z. Creativity comparison between students who studied life skills courses and those who didn't. Procedia Soc Behav Sci. 2010;5:1390-5. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.294]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.29252/ijwph.10.1.15


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parsaee S, Alboghbish S, Abdolahi H, Alirajabi R, Anbari A. Effect of a period of Selected SMR/Theta Neurofeedback Training on Visual and Auditory Reaction Time in Veterans and Disabled Athletes. Iran J War Public Health. 2018; 10 (1) :15-20
URL: http://ijwph.ir/article-1-705-fa.html
پارسایی سجاد، آلبوغبیش سعید، عبدالهی حکیم، رجبی رضا علی، عنبری علی. تاثیر یک دوره تمرینات منتخب نوروفیدبک SMR/تتا بر زمان واکنش دیداری و شنیداری در جانبازان و معلولان ورزشکار. طب جانباز. 1396; 10 (1) :15-20

URL: http://ijwph.ir/article-1-705-fa.html

دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب جانباز Iranian Journal of War and Public Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 821 queries by yektaweb 3571