[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 9، شماره 4 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 205-210 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان دارای والدین جانباز بالای 40%
ابوطالب سعادتی شامیر 1، رقیه صانعی حمزانلویی2
1- گروه روان‌شناسی تربیتی و شخصیت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده:   (44 مشاهده)

اهداف: دانش‌آموزانی که فرزند جانباز هستند با مسایلی روبه‌رو می‌شوند که آنها را از دانش‌آموزان عادی متمایز می‌کند. به‌کارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر عملکرد دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان دارای والدین جانباز بالای 40% بود.
ابزار و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال تحصیلی 94-1393 در بین دانش‌آموزان سال سوم دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد که دارای والدین جانباز بالای 40% بودند انجام شد. تعداد 230 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسش‌نامه یادگیری خودتنظیمی، مقیاس ارزیابی باورهای هوشی و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام در نرم‌افزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین باورهای هوشی و خرده‌مولفه‌های آن با یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان و همچنین بین انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی همبستگی مثبت و معنی‌دار مشاهده شد (0.05p<). باورهای هوشی، 24% واریانس یادگیری خودتنظیمی را تبیین کرد. اضافه‌شدن عامل ذاتی، عامل افزایشی، عامل تربیت‌پذیری، عامل بافتی و انگیزش پیشرفت به ترتیب باعث افزوده‌شدن 2%، 2%، 1%،2% و 10% به واریانس قبلی شد. 6 مدل روی هم 41% واریانس یادگیری خودتنظیمی را تبیین کردند (0.01p<).
نتیجه‌گیری: باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت، یادگیری خودتنظیمی را در دانش‌آموزان دارای والدین جانباز بالای 40% پیش‌بینی می‌کنند.

 

واژه‌های کلیدی: باورهای هوشی، انگیزش پیشرفت، یادگیری خودتنظیمی، دانش‌آموزان دارای والدین جانباز بالای 40%
متن کامل [PDF 327 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت ایثارگران
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seadatee Shamir A, Sanee’I Hamzanlouyi R. Relationship between Intelligence Beliefs and Achievement Motivation with Self-regulated Learning in Students with Veteran Parents Injured More than 40%. Iran J War Public Health. 2017; 9 (4) :205-210
URL: http://ijwph.ir/article-1-663-fa.html
سعادتی شامیر ابوطالب، صانعی حمزانلویی رقیه. رابطه باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان دارای والدین جانباز بالای 40%. طب جانباز. 1396; 9 (4) :205-210

URL: http://ijwph.ir/article-1-663-fa.html

دوره 9، شماره 4 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب جانباز Iranian Journal of War and Public Health
Persian site map - English site map - Created in 0.412 seconds with 780 queries by yektaweb 3529